Sokat jelent viszont a
befektetett munka is, hiszen a szülők anyagi támogatása és fenntartóként
ellátott feladatai mellett a szellemi tőke (pl. jogi vagy gazdasági kérdésekben
való segítségnyújtás) és a fizikai munka is fontos szerepet játszik.
A csoportszobák, osztálytermek,
közös használatú helyiségek festése, takarítása, a pedagógusok szakmai
szempontjai szerint történő berendezése kifejezetten szociális jelleggel bír
egy szülői közösség számára. Egy nyári felújítás, az év kezdetére való készülés
mindig mozgósítja a családokat. Munka mindig van, mint ahogy mindig van az
otthonunk tájékán is: függönyök mosása-vasalása, ablaktisztítás, polcok
felhelyezése, esetleg kis kertrendezés…
Már korábban írtam arról, hogy a
Waldorf-intézményekben különös hangsúlya van az ünnepeknek, ezek adják meg az
év ritmusát. Ezeknek az ünnepeknek a szervezésében is jelentős szerepet kapnak
a szülők: pogácsasütés Szent Mártonra, mézeskalácsok Szent Miklósra (ez utóbbit
éjszaka sütve, hogy a gyerekek meg ne lássák…), árusokat, programokat szervezni
bazárra stb. Van munka és van munkamegosztás.
A szülői estek (melyek nemcsak
nevükben térnek el „szülői értekezletnek” hívott társaiktól) havonta, esetleg 2
havonta kerülnek megrendezésre. Itt az aktuális feladatokról is szó esik, de
mindig van egy kis pedagógiai „továbbképzés” is, hogy a szülők még jobban
megérthessék a „mit és miért így a Waldorfban?” kérdéskörét. A gyerekekről, az
életkori sajátosságokról, az aktuális ünnepekről és tananyagról is szólnak az
óvónők/osztálytanítók. Természetesen a pedagógiával való ismerkedés azért is
fontos, mert – ahogy az óvoda bemutatásánál erről már írtam – kell, hogy
összhang legyen az óvoda/iskola és az otthoni nevelés elvei között. Ez a gyermek
elemi érdeke.
Mindezek fényében nem meglepő,
hogy a Waldorf-intézményekbe családok nyernek felvételt, és családok „járnak”.
Áldozhat valaki az intézményre sok pénzt vagy munkát, ha a pedagógiai
alapvetésekkel nem tud egyetérteni, jobb ha más utat választ. Ez fordítva is
igaz, hiszen lehet valakinek rokonszenves a pedagógia, s bízhatja nagyvonalúan
rá a pedagógusra gyermekét, ha az intézmény életében semmilyen formában nem
kíván részt venni, ugyanúgy nincs közös hang.
Amit most leírtam – különböző
nézőpontok szerint – lehet ijesztő, de lehet lelkesítő is. Hihetetlen hozadéka
van annak, ha a gyerekeink látják, hogy szüleik mit hoztak létre, ha nemcsak
vásárolni, hanem teremteni is megtanulnak mellettünk. Ekkor születik meg az –
és ebben nincs semmi szentimentalizmus! –, hogy az óvoda/iskola lesz a második
otthon, és közössége lesz valamiféle kibővített családunk. Rokonaink lesznek a gondolatban, hogy mindez
jó, és társaink lesznek az ünnepekben, munkában is.
Az elsőknek, az alapítóknak
mindig különleges szerepük van. Különlegesen sok a munka, de kivételes a
helyzet is, hisz ők azok, akik rajta hagyják kéznyomukat az intézmény további
létének egészén. Minden szülő a saját gyermeke miatt vág ebbe a nehéz
feladatba, mégis – kéretlenül – a később érkezők hálája és tisztelete irányul
azok felé, akik megtették az első lépést.
Amikor egy Waldorf-intézmény
megalakul, vagy csak elindul egy új év, valahogy így érezhetnek a
Waldorf-szülők: „Lehetne kicsit magasabb a piskóta, kevésbé folyós a krém, de
azért nagyon finom a torta, és tudom, hogy jók az alapanyagok és tudom, hogy
szeretettel készült. Mert mi sütöttük…”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése