Van-e összefüggés az íráskép és az intelligencia között?
Molnár Csaba
2011. szeptember 27., kedd 00:00
Mára alig maradt amerikai
tagállam, ahol a kötelező tanterv része a kézírás oktatása. A változtatás
támogatói szerint a kézírás a mai komputerizált világban már fölösleges. Ám a
tollal való betűvetés és a gépírás idegi szinten is egyenértékű tevékenység volna?
A következő témákra, kérdésekre
válaszolva írjon kézírással egy néhány oldalas esszét (motivációs levelet),
amelynek tartalmát bizalmasan kezeljük: Mi életének legfőbb célja? – ma már
szinte nincs is álláshirdetés e tételmondatok nélkül. A jelentkezéseket rostáló
személyzetis valószínűleg nem az írás tartalmára figyel (azt ugyanis bárki
kipuskázhatja az interneten található ezernyi minta közül), hanem a kézírásra.
Gazdagabb cégek gyakran továbbadják a leveleket grafológusoknak, akik azt
állítják (és abból élnek), hogy az íráskép alapján következtetni tudnak az
illető személyiségére. E cikkben nem foglalkozunk a grafológia sokak által
vitatott tudományos megalapozottságával, de az tény, hogy a jelenlegi szokások
közepette kézírás nélkül bajos álláshoz jutni.
Az Egyesült Államokban –
legalábbis az oktatás irányítói szerint – más a helyzet. Bár a folyamat évek
óta tart, legutóbb Indiana és Nyugat-Virginia szövetségi államokban szüntették
meg a kézírás kötelező tanítását az általános iskolákban, vagy csökkentették a
kötelező írásórák számát. Ezzel párhuzamosan a „következő generációs
alaptanterv” rendelkezései szerint nagyobb hangsúlyt kell fektetni a
billentyűzeten történő gépírás oktatására. Sokan e hírek hallatán hajlamosak
világvégét vizionálni, mondván, néhány éven belül az amerikaiak még a nevüket
sem tudják majd aláírni. A valóság azonban az iskolák szintjén más képet mutat.
A Vanderbilt Egyetem felmérése
szerint, bár a legtöbb államban már nem lenne kötelező, az iskolák kilencven
százalékában megtanítják a gyereket kézzel írni. Az írásórák száma azonban
drasztikusan csökkent: naponta talán tíz percet foglalkoznak ezzel az
iskolában. Nem meglepő hát, hogy egyre több gyereknek okoz nehézséget a kézírás
és a zsinórírásnak is nevezett folyóírás olvasása. Bár ellenkező irányú
változásra is akad példa: Floridában, ahol már 2006-ban kikerült a tantervből a
kézírás, most újra kötelezővé tették azt.
Kimutatták, hogy az amerikai,
SAT-ként ismert, kézzel kitöltendő egyetemi felvételi teszt értékelésekor sokat
számít az íráskép. Ha valaki szépen, olvashatóan ír, akkor az egyébként közepes
teljesítményét jóval társai fölé értékelik. Viszont ha olvashatatlan, a javítók
nem vesződnek vele, és megbuktatják. Ezt a gyakorlatot az általános iskolai
tanítóknál is felismerték. A billentyűzet mellett érvelők szerint ez nem
helyes, hiszen az íráskép és az intelligencia között nincs összefüggés. A
számítógépek használata így objektívebbé is teheti a gyerekek teljesítményének
értékelését.
Az általános iskolai tanítók nagy
része arról számol be, hogy a főiskolán senki nem tanította meg neki, hogyan
kell a kézírásra tanítani a diákokat. Ha azt nézzük, hogy az emberek milyen
módszerrel rögzítenek információkat, illetve mely csatornákon kommunikálnak
egymással manapság, a reform kezdeményezőinek akár igazuk is lehet. Viszont
érdemes a kézi és a gépi írás mélyebb, idegélettani különbségeit is
megvizsgálnunk.
– Ahhoz, hogy kézzel írjunk, a
szemnek és a kéznek együtt kell működnie – válaszolta kérdésünkre Sósné Pintye
Mária, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara
fonetikai és logopédiai tanszékének munkatársa. – Úgy szokás mondani, hogy a
szemek szeretettel figyelik a kezeket. Ez elengedhetetlen, ha ugyanis nem
figyeljük a kezünket, az írás szétesik. Ha a számítógépen gépelünk, és írás
közben a monitort figyeljük, a mozgás és az eredmény nyomon követése
szétválasztódik. Emiatt e kétféle írás eltérő agyterületeket mozgat meg.
Az eltérő agyi aktivitás
hátterében az állhat, hogy kézírás közben folyamatosan hasonló kézmozdulatokat
ismétlünk. Hurkokat kanyarítunk, és
hullámokat rajzolunk. Ezen ismétlődő ujjmozdulatok több, a gondolkodásban, a
munkamemóriában és a nyelvi képességekben is szerepet játszó agyterület gyakori
működésének következtében jönnek létre, írja a The Wall Street Journal. Így
ezek az idegsejtcsoportok gyakran aktívak, magyarul fejlődnek az általuk
irányított képességek is.
– A kézírás tanulása közben a
nyelvi, a vizuális és a motoros képességek összekapcsolása és ezzel együtt az
értük felelős agyterületek közötti idegi összeköttetések megerősödése történik.
E képesség kialakítására a jelenlegi modern életkörülmények közepette a kézírás
a legjobb módszer – véli Sósné Pintye Mária. – A közoktatás XVIII. századi
bevezetése, tehát az általános írástudás elterjedése előtt a mindennapi életben
sokkal fontosabb volt a szem és a kéz együttműködése. Minthogy gyakran az
emberek élete múlt e képességen, az írás hiányában is elsajátították azt. A
helyzet azonban mára gyökeresen megváltozott. A kézírás elhagyása így szerintem
súlyos pedagógiai hiba.
Egy sokszor idézett vizsgálatban
olyan elsősöket választottak ki, akik mindössze tíz-tizenkét betűt tudtak
percenként leírni. Hetente háromszor negyedórás írásórákat tartottak nekik
kilenc héten keresztül. A kurzus végére kétszeresére nőtt az írási sebességük,
de ami még fontosabb, szembetűnően fejlődött a fogalmazási készségük, a
gondolataikat egybefüggő mondatok formájában tudták papírra vetni, számol be az
eredményekről a The Washington Post. Itt a kézíráson és nem a folyóíráson volt
a hangsúly, a részt vevő gyerekek ugyanis nyomtatott betűket írtak kézzel.
E tanulássegítő hatás az agy
működésében is tetten érhető. Az Indiana Egyetem kutatói gyerekeket és
felnőtteket vizsgáltak az éppen aktív agyterületeket kimutatni képes mágneses
rezonancián alapuló képalkotó berendezés (MRI) segítségével. A vizsgálat előtt
a gyerekeknek új betűket tanítottak. Egy részüknek csak mutatták a betűket,
másoknak kézzel le is kellett azokat írni. Az eredmények azt mutatták, hogy
azok agyi aktivitása, akik le is írták a betűket, sokkal intenzívebb volt.
A kézírás hiánya az írásnál
sokkal távolabb mutató mentális nehézségeket is okozhat.
– A kézzel keveset író
gyerekeknek gyakran rosszabb a szem-kéz koordinációs képességük.
Rutinvizsgálatok alkalmával a rossz szemmozgásuk miatt kiszűrt gyerekek közül
sokakról kiderül, hogy rengeteget számítógépeznek – mondja Sósné Pintye Mária.
– A monitor, bár virtuálisan teret is képes megjeleníteni, mégiscsak sík
felület, így nem készteti a szemet arra, hogy közelre-távolra fókuszáljon.
Ezenkívül a szem és a kéz együttműködését sem kívánja. Az a képesség, amelyet
nem gyakorlunk, nem fejlődik, így a látás és a kézmozgás koordináltsága gyengén
fejlett marad.
A hatás ellentétes irányú is
lehet. Egyes neurológiai betegségek miatt a kézírási képesség romolhat. Az
íráskép vizsgálata így a betegség korai diagnózisát teheti lehetővé. Ilyen
például a disztónia, amely előrehaladott állapotban a mozgási képességek
drasztikus romlását okozza, kezdeti stádiumban azonban csak a finom mozgásokat,
például az ujjmozgást, ezáltal a szépírást érinti. Ugyancsak gyakran vannak
írási nehézségeik a figyelemhiányos hiperaktivitással küzdő gyerekeknek, a
diszlexiások pedig a vizsgálatok szerint könnyebben tartják a szórendet és a helyesírást,
ha kézzel írnak.
Bár a kézírás eltűnése kapcsán
szinte kizárólag az iskoláskorú gyerekeket érő hatásokat szokás emlegetni, a
felnőttek kézzel való írása hasonlóan fontos lehet gondolkodásbeli frissességük
megőrzésében. Akik felnőttkorukban más írásrendszerek karaktereit sajátítják
el, például kínaiul vagy cirill betűkkel tanulnak kézzel írni, egyéb
területeken is felülmúlhatják kortársaikat.
Sokan fel is ismerik a kézírás
hiányából fakadó hátrányokat, így egyes szakértők Amerikában a zsinórírás iránti
érdeklődés újbóli feléledését jövendölik. Ők részben azok a szülők, akik
idősebb gyermekeik tanulási nehézségeit próbálják a kézírás újratanításával
orvosolni, részben a saját elvesztett írástudásukat akarják visszaszerezni.
Talán nem meglepő, hogy akár föltámad a kézírás, akár nem, a papírnak ebben már
nem sok szerepe lesz. Az írástanító tanfolyamok és módszerek legtöbbje már
okostelefonok és táblaszámítógépek érintőképernyőjén működik. A program pedig
azonnal javítani is tudja a gyakorlatlan betűvetők vonalak közül kicsúszó
hurkait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése