A Waldorf-pedagógia iránt
érdeklődők szemével próbáltam keresgetni az interneten, hátha találok egy
rövid, de a legfontosabb sajátosságokra kitérő ismertetést az óvodai és iskolai
tevékenységekről. Nem találtam. Így jött a gondolat, hogy megpróbáljam bemutatni
egy Waldorf-óvoda mindennapjait és a kapcsolódó pedagógia vezérlő motívumait.
Az óvónő
A Waldorf-óvodák óvónőit valahogy
úgy kell elképzelnünk, mint egy gazdasszonyt. Amikor megérkeznek a gyerekek,
akkor az óvónők már megkezdték a napi munkát. Egyikük az ebédet készíti, a
másikuk vasal, vagy épp kenyeret ken az érkező gyerekeknek. A gyerekek így a
saját családjuk életéből egy másik család életébe kapcsolódnak be, melynek ők
ugyanúgy tagjai. A gyerekek egy része érkezés után játszani kezd, vagy épp
segít az óvónőnek.
Természetesen az óvónők
határozzák meg a napi teendőket, melyben a szabad játéknak és a közös
éneklésnek is megvan a helye és szerepe. Ügyelnek, hogy a dolgok ne „elvágólag”
történjenek, például a játék nincs keményen félbeszakítva a pakolással, hanem
az óvónő maga is pakolni kezd, elkezd egy „pakolós dalocskát”, s így
megteremtődik az átmenet az egyik tevékenységből a másikba. Az óvónő
egyértelműen példa lesz a gyermek számára, aki így a házimunkát szívesen
utánozza.
Az óvónő vezetésével folynak a
művészeti tevékenységek is, melynek széles kínálata van a Waldorf-óvodákban.
Külön áldás, ha van lehetőség saját kis kert kialakítására, ahonnan az ebébhez
finom fűszerek, a teákhoz illatos füvek érkezhetnek, s mindez az apró kezek
munkájának gyümölcseként.
Fontos óvónői feladat még a
mesemondás, aminek nem a szórakoztatás a célja, hanem hogy a gyerekek
megismerkedjenek a mesék világának a gyermeki lelket megszólító képeivel, hogy
megszülethessenek bennük az alapvető emberi erények, melyek a gondosan
kiválasztott mesék középpontjában állnak. Az óvónő nem grimaszkodik, nem
játszik a hangjával, a képnek a gyermekben kell megszületnie.
A ritmus
A ritmus az egyik kulcsszó, amire
a Waldorf-pedagógia épül. Az már a fentiekben is kiderült, hogy vannak közös
tevékenységek és van szabad játék, de minden tevékenységnek megvan a napi
ritmusa, sőt heti és évi ritmusa is. Az évi ritmus alapja az évkör és a hozzá
szervesen kapcsolódó keresztény ünnepek. Ezt úgy kell elképzelnünk, hogy
például Szent Mihály napjához közeledve (szeptember 29.) a közös éneklések
során előkerülnek a Mihály-napi dalok, és lesz egy mérleg, melynek egyik
serpenyőjét egy nagy sötét kő lehúzza, s a gyerekek által napról-napra gyűjtött
apró fehér köveknek kell ezt a másik serpenyőbe téve ellensúlyoznia.
A heti ritmust az jelenti, hogy
bizonyos tevékenységek, pl. kenyérsütés a hétnek mindig ugyanazon a napján
történnek. Van, ahol tartják a gabonakonyha szabályait is, ami azt jelenti,
hogy minden naphoz egy adott gabonaféle tartozik, s abból készül az ebéd.
A napi ritmus alapját jelentik a
közös étkezések, művészeti tevékenységek, éneklések és mese, valamint a szabad
játék váltakozása, amit a lélegzetvételhez lehet hasonlítani (ki- és belégzés).
A ritmusnak azért is van fontos
szerepe, mert sokszor a gyerekek ezt csak az óvodában tapasztalhatják meg,
hiszen gyakran a szülők élete (elsősorban munkájuk miatt) szinte
követhetetlenül zavaros. Ehhez a problémakörhöz – hogyan vigyünk ritmust
családunk hektikus életébe – kiváló lehetőségeket kínál Kim Payne korábban
ajánlott könyve (Kim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor).
A környezet
Az óvónő gazdasszony jellege
mutatkozik meg abban is, hogy ő rendezi be – szülői segítséggel – a
csoportszobát. Ő határozza meg, hogy minek hol van a helye. Az óvónő festi is
ki a termet, egy sajátos lazúros technikával, és lehetőleg természetes alapú
festékkel. Ő varrja (és vezetésével az anyukák) a filcjátékokat, ő határozza
meg milyen játékok legyenek az óvodában. Ő készíti el az ún. évszakasztalt is,
ami a fent említett évkörhöz igazodva válik a csoporszoba központi elemévé. Így
az adventi időszakban fokozatosan megjelenhet a barlang, az állatok, majd Mária
és József, karácsonykor megérkezik a Kisded, végül január 6-án a három király
is tiszteletét teszi. Szent Márton napja táján kis manók és tobozok, tavasszal
tündérek és barkaág teremtheti meg a csoportszobában az időszak hangulatát.
A Waldorf-óvodában nincsenek
technikai játékok, televízió, számítógép de még csak műanyag játékok sem. Az
előbbi hiánya segíti a kreativitást, az utóbbié pedig a tapintóérzék
fejlődésére van különösen jó hatással. Akik hozzászoktak a játékgyártók
újításaihoz, azok kétkedve adhatják a gyermeküket a Waldorf-óvodába: mivel fog
majd ott játszani? Nyugalom. Egy óvodáskorú gyermek még feltalálja magát, s ha
mégsem, hát a többiek majd megmutatják neki, hogy mi az igazi mulatság. Nagy
meglepetések érhetik ilyenkor a szülőt. Az igazsághoz viszont hozzátartozik,
hogy a technikai játékokhoz és főként a tévézéshez, számítógéphez szokott
gyermekkel sokszor óriási feladat hárul az óvónőre. A gyerekek ugyanis behozzák
az óvodába „filmélményeiket”, amit sokszor azért mondanak el, játszanak el újra
és újra, mert valahogy le akarják rázni magukról az átélteket. Ez az egész
csoportra rossz hatással lehet. Így hosszútávon csak az együttműködés útja
marad, vagyis a szülői ház nevelési elvei és az óvodai pedagógia között
összhangnak kell lennie. Ezen a ponton ismét ajánlom Kim Payne könyvét, mert a
játékokról és a tévézésről is meggyőző gondolatokat oszt meg olvasóival.
Az óvodai környezetről még azokat
a fotókat ajánlom, melyeket a facebook-on (Waldorf Pécelen) láthattok:
természetes játékok, melegséget árasztó falak és fabútorok, színes textilek…
ahol jól érzi magát az ember.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése