2015. március 17., kedd

Formarajz és kertművelés



A formarajzzal és a kertműveléssel végére érünk a különleges Waldorf-tantárgyaknak. A későbbiekben – talán ugyanilyen rövid sorozat formájában - majd szeretnék még megosztani pár gondolatot azzal kapcsolatban, hogy bár a többi tantárgy neve lehet ismerős, a Waldorf-iskolában viszont nem egészen azt takarja, mint máshol (színjátszás, kézimunka, kézművesség, vallásóra stb.)
Szerencsés esetben a Waldorf-iskolákhoz kapcsolódik egy iskolakert is, amit a diákok hagyományos eszközökkel, természetes módon, vegyszermentesen művelnek, gondoznak. (Messzire vezetne most bemutatni a – szintén Rudolf Steiner nevéhez köthető – biodinamikus gazdálkodást, melyet, ha egészében nem is, de annak elemeit előszeretettel alkalmazzák az iskolai „gazdaságokban”.)
A munkák itt természetesen az év körforgásához igazodnak, mindennek van határozott ideje. Ez azt jelenti, hogy a „dologtalan” téli napokon nem pusztán elméletet tanulnak a gyerekek, hanem pl. főznek az általuk megtermelt zöldségekből. A 6. osztálytól önálló tantárgyként megjelenő kertművelés egyik tetőpontja, hogy a diákok 9. osztályban részt vesznek egy több hetes mezőgazdasági gyakorlaton, ahol egy gazdaság munkájába tekinthetnek be, s válhatnak a mindennapi tevékenységek aktív részesévé.
A kertművelésről ld. még:
A formarajz kapcsán meg kell jegyezni, hogy a Waldorf-pedagógia határozottan elkülöníti a festést és a rajzot. A festés vagy a krétával történő rajzolás során olyan művészi tevékenységet folytatnak a gyerekek, ahol nincsenek éles kontúrok, határvonalak és ahol a színeknek kiemelt szerep jut. Ezzel szemben a formarajz az írás és a geometria alapját jelenti. A korábban bemutatott euritmia a formarajzzal és a geometriával is szoros kapcsolatban van. A gyerekek a térben valamilyen formát alakítanak ki, így pl. egy kör nem csak kézzel rajzolható meg, hanem a térbe is beleírható mozgás által, vagy megjeleníthető egy körben álló csoporttal is.
Húsvéthoz közeledve a formarajzról gondolkodva önkéntelenül is eszembe jutott a hagyományos magyar tojásdíszítés, az írókázás technikája, ami nevében is utal arra, hogy az itt megjelenő formákat a tojásra „írta”, „írókázta” készítője.
A szolnoki iskolának köszönhetően pedig képileg is megtekinthető, hogy hogyan lesz a formarajzból írás, és hogyan lesz geometria.


Keresztnév:*
E-mail cím:*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése