- Professzor úr, Ön
neurobiológusként azt kutatja, hogyan hat a média az emberi agy
fejlődésére. Tudna nekünk egy gyerekeknek szóló jó tévéműsort vagy
számítógépes játékot ajánlani?
- Nem, és ilyesfajta ajánlások nem is
visznek minket előrébb. Mert úgy csak egy felszínes eszmecserébe
bonyolódnánk a kínálatok tartalmi minőségéről - ezt azonban jobb
elkerülni.
A másik, hogy nem is kell sokáig
keresgélnie: nagyon gyorsan talál öt olyan tanulmányt, amely kimutatja
Önnek, hogy állítólag milyen jó is a gyerekek számára a tévézés. További
öt tanulmány ezzel szemben viszont azt fogja bizonyítani, hogy a
televízió rossz. Ez a vita teljesen haszontalan a szülők számára. Én nem
tartalmakról beszélek, sokkal messzebbről közelítem meg a kérdést.
Néhány évvel ezelőtt mi neurobiológusok,
még úgy gondoltuk, hogy a genetikai programok automatikusan létrehozzák
az összes kapcsolatot az agyban. A komplex neuronális hálózatokat
tehát, melyek a gondolkodásunkat, az érzelmeinket, a cselekvéseinket
irányítják, genetikailag programozottnak tartottuk. Azonban már tudjuk,
hogy hosszú távon csak olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek agyában,
amelyek a konkrét élet-világban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem
használunk, az elsorvad. A genetikai programok arról gondoskodnak, hogy
először nagy többlet jöjjön létre idegsejt-kapcsolatokból.
Az agyunkban lévő legfontosabb
neuronális áramkörök kialakításához elsősorban arra van szükségük a
gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját testüket. És ezt nem a képernyő
előtt ülve szerzik meg, függetlenül attól, hogy mi megy a tévében.
- Miért olyan meghatározóak a testi tapasztalatok?
- Csak az tudja kognitív képességeit
kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelelő testérzet. Már vannak olyan
tanulmányok, melyek bizonyítják: azok az alsó tagozatos gyerekek, akik
jók matekból, különösen jól tudnak egyensúlyozni is. Az ember úgy szerzi
meg a háromdimenziós és absztrakt gondolkodáshoz, ill. a matematikához
szükséges feltételeket, hogy megtanulja egyensúlyban tartani a testét.
Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik,
nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a
testének tanulásával tölti az időt.
- A gyerekeknek tehát lehetőleg minél többet kellene mozogniuk?
- Igen, de nem feltétlenül kell hegyet
mászniuk. Az egyik legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés.
Eközben ugyanis a gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a
hangszalagokat modulálnia, hogy hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön
ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus gyakorlat és ugyanakkor ez a
feltétele minden későbbi, nagyon differenciált gondolkodásmódnak is.
Ráadásul az éneklés esetében egy nagyon
komplex kreatív teljesítményről van szó. Hiszen a gyereknek az egész
dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy egzakt módon a megfelelő
időpontban eltalálja a megfelelő hangot. És a kórusban megtanul
alkalmazkodni is a többiekhez – ami a szociális kompetencia egyik
feltétele.
Ezen kívül a gyerekek valami csodálatos
dolgot is megtapasztalnak: azt ugyanis, hogy nem tudunk félni, ha
énekelünk. Ma már tudják a neurobiológusok, hogy a felszabadult agy
éneklés közben nem képes félelemérzéseket mobilizálni. Ezért énekel az
ember évezredek óta lefelé menet a pincébe. Nem azért, hogy elijessze az
egereket.
- Hol csapódnak le az ilyen tapasztalatok, hol alakulnak ki a neuronális áramkörök?
- Az agyunk legbonyolultabb részén az
úgynevezett prefrontális kortexben. Ez közvetlenül a homlok mögött
található. Ott fejlődik ki az önmagunkról alkotott képünk. És ezzel
együtt az a késztetésünk is, hogy a világ felé forduljunk, hogy
cselekvéseket tervezünk, impulzusokat kontrolláljunk és elviseljük a
frusztrációkat.
Ennek korai gyermekkorban, körülbelül 6
éves korunkig kell kialakulnia. A mindezért felelős hálózatok a
frontállebenyben azonban csak akkor fejlődhetnek ki, ha a gyerek
megszerzi ezeket a tapasztalatokat. Ilyen élmények pedig akkor érik
elsősorban, ha olyan dolgokkal foglalkozik, melyeket képes megérteni és
alakítani is tud rajtuk. Ez azonban ma egyre nehezebb.
- Mi az oka ennek?
- A gyerekek világa ugyanolyan erősen
megváltozott, mint a felnőtteké. Ma már nem vagyunk képesek felfogni,
hogyan is működnek lényegében a hétköznapi használati tárgyaink.
Régebben másképp volt ez. Minden készülék érthető volt. A bicikli, a
gőzgép, még az autó is. Egy gyerek szét tudta szerelni a vekkert,
megvizsgálhatta a belsejében található fogaskerekeket - és ezzel
megfejtethette a mögötte lévő mechanizmust. Ma, az információs
társadalom korában a dolgok gyakran oly bonyolultak, hogy az okot és
okozatot csak nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk felfogni.
- Hogyan hat mindez a gyermek agyára?
- Az agyunk mindig ahhoz alkalmazkodik,
amit lelkesedéssel teszünk. A múlt században az emberek a gépekért
lelkesedtek és azzal azonosították magukat. Sőt, ezt a gép-gondolkodást
még magukra is alkalmazták. Ez aztán kihat a nyelvre is: a szívünket
pumpának nevezzük, és elkopott ízületekről beszélünk, melyeket
kicserélünk.
De most hirtelen beköszöntött ez az új
korszak. Egyre nehezebb lesz megérteni az okokat és okozatokat. Például,
hogy miért is mozog a nyíl a képernyőn jobbra, ha mozgatjuk az egeret.
Az értelmi összefüggésnek ez a hiánya azt eredményezi, hogy a gyerekeket
egyszer csak nem fogja érdekelni a kauzalitás. Ez az emberi agy
fejlődésének egyszerű konzekvenciája. Kvázi megtanulják, hogy a dolgokat
a mögöttük rejlő értelem megragadása nélkül kell elfogadniuk.
Sok digitális média nemcsak hogy nem
érthető, hanem ráadásul még nagyon kevés lehetőség is kínálkozik a
képernyőn folyó történésekbe való aktív beleszólásra. A legegyszerűbb
példa erre: a tévékészülék esetében nem tudunk máson változtatni, mint a
program kiválasztásán. Amikor először ültetünk kisgyereket a tévé elé,
még beszélgetnek a készülékkel. Mondják a nyúlnak, hogy hol leselkedik a
róka. Megpróbálnak tehát aktívan részt venni a történésekben. Ezt
tanította nekik az eddigi - virtuális média nélküli - tapasztalatuk.
Néhány hetes tévézés után azonban a legtöbben rezignáltan veszik
tudomásul, hogy nem szólhatnak bele tevékenyen a dolgok alakításába és
feladják, azaz: megkérdőjelezik az önhatékonyságuk egy részét.
- Ez azonban fontos eleme a gyermek fejlődésének
- Igen, és csak a saját tapasztalatai
által fejlődik ki a homloklebenyben - egy nagyon komlpex neuronális
hálóként. Az ismerethorizontjukat bővítendő, a gyerekeknek az új
élményeiket egy értelmi kontextusban kell elhelyezniük. Az agyunk
ugyanis csak akkor tud megtanulni valamit, ha az új benyomásokat egy
olyan, már meglévő mintához kapcsolhatja hozzá. amely a korábbi
tapasztalatok által jön létre. Ez egy rendkívül kreatív folyamat.
A gyerek megpróbálja tehát az újat a
régihez illeszteni. De ehhez előbb úgymond keresgélni kezd az agyában.
Egy produktív nyugtalanság keletkezik, mindaddig, mígnem egyszer csak
passzol az ingerminta. Akkor aztán a káosz az agyban harmóniává alakul
át. Ez az a bizonyos aha-élmény.
És eközben aktivizálódik a jutalmazási
rendszer. Az idegsejtek „boldogsághormonokat” bocsátanak ki. Minden
apró, saját teljesítményként elért sikerélmény olyan boldogítóan hat,
mintha egyszerre egy kis kokaint és heroint vettünk volna be. Ezzel
szemben rettenetesen nehéz a filmnézésben aktívan, kreatívan benne
lenni. Ezért jó volna, ha a gyerekek a beiskolázás előtt lehetőleg
egyáltalán nem kerülnének kapcsolatba a tévékészülékkel vagy a
computerrel.
- De hát egy könyv cselekményét is készen kapjuk. Az olvasás is passzív tevékenység.
- Ha egy gyerek olvas, akkor közben
agytechnikailag rengeteg dolog történik. A betűket szavakká rakja össze.
A szavak és mondatok képekké alakulnak át, fantáziavilágokká. Amit a
gyerek agya elolvasott, az megjelenik lelki szemei előtt. Piroska megy
az erdőbe. Itt egy gyerek sem a betűket látja. Ez hihetetlen
fantáziateljesítmény: feketéből és fehérből egy képet megalkotni. Ezzel
szemben egy Harry Potter-film semmit sem ér. Mielőtt bekapcsolhatná az
az ember a fantáziáját, már ott is a következő kép. Csak az viszi
valójában előrébb az embert, amiért saját maga megdolgozott.
- Ön tehát úgy gondolja, hogy a gyerekeknek feladatokra van szükségük?
Az agy számára a valódi kihívások,
kalandok a döntőek. A nagybácsival pecázni, házat építeni egy fára vagy
megmászni egy hegyet. A kalandok tettek mindnyájunkat erőssé. Ma már
bizonyítani is tudják az idegtudósok ezt az összefüggést: a gyerekeknek
életük során lehetőleg minél több kihívással kell megbirkózniuk ahhoz,
hogy az agyukban létrejöhessenek a legfontosabb hálózatok. A gyerekeknek
tehát szükségük van egy olyan világra, amelyben az interaktivitásnak
igen nagy szerep jut. Mégpedig nem a virtualitás, hanem a reális élet
összefüggéseiben.
- Később is ki tudják építeni a gyerekek az agyukban lévő neuronális hálókat?
Ha a kritikus periódus már elmúlt és a
test szabályozásához szükséges fontos hálózatok csak gyéren alakultak
ki, akkor a gyerek nem rendelkezik jó testérzéssel. Mindazonáltal az agy
egész életünk során alakítható marad. Egy 8 vagy 10 éves gyerek is
profitál utólag minden olyan testtapasztalatból, melyet most szerez.
Azonban egész más lesz a motivációja arra, hogy a testét tréningezze. A
tanulási folyamat már nem intuitíve és automatikusan zajlik. A gyerekek
szégyellik magukat a deficitjeik miatt, kicsúfolják őket - és félelemmel
tanulnak, ami nem jó alap.
- Feltéve, hogy 6 éves korban már
kialakultak az agyban a fontos neuronális hálók: védve vannak ekkorra a
gyerekek minden mediális veszélytől?
- Nem feltétlenül. Mivel sok gyereket az a veszély fenyeget, hogy elvesznek a virtuális világokban.
- A számítógépes játékokra gondol?
- Igen, többek között. Mert akkor válik a
dolog veszélyessé, ha a digitális médiát arra használják a gyerekek,
hogy az alapvető szükségleteiket kielégítsék. Ebből minden embernek
kettő van.
Az egyik: tartozni akarok valahová. A
másik: teljesíteni akarok valamit. Az első szükségletben a kötődés, a
másodikban a szabadság iránti vágy fejeződik ki. A srácok elsősorban
attól szenvednek a mi társadalmunkban, hogy csak ritkán van lehetőségük
arra, hogy valamit teljesíthessenek. Nem találnak igazi feladatokat,
amelyek fejlődésükben erősíthetnék őket. Ugyanis épp ezek segítségével
építik fel a gyerekek az önképüket, az identitásukat.
Nyilvánvaló, hogy sok szülő nem is tudja
már, hogy milyen is lenne egy ilyen, a gyerek fejlődését elősegítő
feladat. A gyereknek saját magának kell azt megkeresnie, és ennek a
feladatnak valóban nehéznek és hosszantartónak kell lennie. A végén
aztán úgy leszünk vele, mint amikor felmásztunk egy hegyre: csak ül ott
fenn az ember, és egyszerűen azt érzi: boldog. Az a jele annak, hogy a
gyerek igazi feladatot oldott meg, hogy ilyenkor nincs szüksége külső
dicséretre, jól elvan egymaga is.
Ma elsősorban a fiúk abban találják meg a
feladatukat, hogy tökélyre fejlesztik magukat a computer játékokban.
Mert ott a versenyeken megmutathatják, milyen jók. De éppen ezek a
feladatok nem alkalmasak arra, hogy segítsék őket a reális életben való
eligazodásban.
- Kik a különösen veszélyeztetett gyerekek?
- A német iskolások kereken 40 százaléka
szorongva megy iskolába. Elsősorban a fiúk azok, akik iskola után
rögtön odaülnek a számítógépekhez. Legalább egy-két órányi lövöldözős
játékra van szükségük. A computer számukra a frusztráció leépítésének
eszközéül szolgál. Azáltal, hogy helytállnak a virtuális világok kínálta
kalandokban, szörnyeket mészárolnak le és győztesekké válnak, kiutat
találnak tehetetlenségből, a felhalmozódó agresszióból. Egy sajátságos
teljesítménnyel építik le a frusztrációjukat.
- Tehát ismét a jutalmazási rendszer lép akcióba.
- Pontosan. Úgy, mintha a gyerekek egy
csodálatos, új élettapasztalatra tettek volna szert. Ez a tapasztalat
azonban egy olyan életvilágra vonatkozik, amely nem létezik a
valóságban. Neurobiológiailag nézve ez végzetes: a gyerek olyan
élethelyzetekre edzi az agyát, amelyek csak a képernyőn fordulnak elő. A
számítógépek ráadásul még az ellenőrizhetőség illúzióját is keltik.
Amikor egy gyerek egy másikkal játszik, akkor azt tapasztalja, hogy a
valóságban nem minden kontrollálható. Egy másik ember nem mindig azt
teszi, amit mi magunk szeretnénk.
Azonkívül sok srác játék közben már nem
is érzékeli a testét. Nincs többé szükségük alvásra, nem reagálnak az
éhség vagy szomjúság jelzéseire. Dél-kelet- Ázsiában már be is
következtek az első olyan esetek, amikor a számítógép előtt ülve éhen
haltak és kiszáradtak computerfüggő fiatalok.
- Ön elsősorban fiúkról beszél. De mit csinálnak a lányok a számítógéppel?
- Ők chatelnek. A lányok erősebben érzik
a szükségét annak, hogy valahova tartozzanak és kapcsolatot építsenek
ki. Aztán ha ez nem sikerül igazán, akkor a chatelés bizonyos mértékig
pótkielégítésként bevethető a hiányzó közelség és kötődés ellen. Egy
olyan barátnővel, akiben
megbízhatok, nem kell minden öt percben
dumcsiznom. Az, hogy a lányok annyit beszélnek, inkább annak a jele,
hogy tulajdonképpen elbizonytalanodtak és nem bízhatnak a kapcsolat
tartósságában, szilárdságában. Ahhoz hasonlóan, mint amikor a csibék az
anyjukat hívják.
- És a valóságos szociális kapcsolatok elsorvadnak?
- Ennek szükségszerűen így kell lennie.
Csak akkor tudnak egy másik emberrel való igazi kapcsolatot ápolni, ha
együtt is vannak azzal. Minden más csak virtuális kapcsolat. Hisz a
virtuális terekben az emberek nincsenek teljes mivoltukban jelen. Nincs
illatuk, szaguk, a mozgásuk és egyéb megnyilvánulásaik nem életszerűek. A
való életben történő találkozások sajátosságai a virtualitásban nem
fordulnak elő. A chatelés során csupán írásban kommunikálnak.
- Miről tudják felismerni a
szülők, hogy a gyereküket beszippantotta a virtuális világ? És hogyan
tudják gyerekeiket a fenyegető elszegényedéstől megvédeni?
- Ha egy gyerek inkább a computer előtt
ül, ahelyett, hogy odakinn futkározna, rohangálna és a többiekkel
játszana, tehát ha nem elégíti ki természetes szükségleteit, akkor
aggasztó a dolog, erre a szülőknek már reagálniuk kell. De nem úgy, hogy
tiltásokat fogalmaznak meg. Sokkal inkább meg kell próbálniuk olyan, a
reális világból jövő kihívásokat kínálni a gyerekeiknek, melyeknek azok
meg is tudnak felelni. Kalandokat, váratlan eseményeket, meglepő, sőt
akár még veszélyes helyzeteket is, melyeket a gyerek legyőzhet, hogy
aztán ezektől edződjék.
A szülőknek tehát ezen széles
computer-sztrádák mellé valami mást is el kell ültetniük az utódaik
fejében. Sok szülő ázsiai küzdősportokra, sátortáboros-kirándulásos
nyaralásra íratja be csemetéjét, vagy kisebb gyerekek gondozását bízza
rá.
Néhányukon talán az segít, ha idős
embereket tanítanak a számítógép és az internet használatára. Ezek a
gyerekek aztán később el fognak tudni beszélgetni másokkal és képesek
lesznek arra, hogy közösen oldjanak meg problémákat. Nekik ugyanin az
agy érése szempontjából meghatározó években a reális tapasztalati világ
széles spektrumát nyújtják a szüleik.
Azok a gyerekek viszont, akik
computervilágokba merülnek el, túlságosan is gyorsan tanulják meg ott:
minden úgy működik, hogy megnyomják a megfelelő gombot. Nem tolerálnak
többé semmilyen hibát, nem viselik el a frusztrációkat, és nem képesek
többé az impulzusaikat kontrollálni. A valódi világban már képtelen
eligazodni.
Viszont, ha a gyereke részei egy élő
közösségnek, és valahogy úgy élnek át kalandokat, mint pl.: a
cserkészek, akkor ritkábban kerülnek a virtuális világok bűvöletébe:
kevesebbet játszanak a számítógéppel és messze nem néznek annyi tévét. A
későbbi életük során is kevesebb szorongásos zavar alakul ki náluk és
nem lesznek olyan bizonytalanok. Igazi egészséges személyiséggé válnak.
- Tegyük fel, hogy egy ilyen
személyiség alakul ki: mint minden fiatal, ez a gyerek is ki fogja
próbálni a számítógépes játékokat és az internetet. A társaihoz
hasonlóan ő is létre akar majd hozni egy chat-profilt. Milyen veszélyek
adódnak ebből?
- Egy gyerek nem születik
computerfüggőnek. És soha nem az erős, jó kapcsolatteremtő képességgel
rendelkező, életvidám, nyitott, kíváncsi és kreatív gyerekek azok, akik
az elektromos médiák bűvöletébe esnek. Náluk én nem látok veszélyt. Ők a
számítógépeket annak fogják tekinteni, amiknek lenniük is kellene: az
agy hatékony használatát szolgáló nagyszerű segédeszközöknek. Az
internetet olyan gigantikus tudástárként fedezik fel maguknak, amely
lehetővé teszi számukra, hogy a reális élet kérdéseit megválaszolják.
- De mi történik egy tízéves
gyerek agyában, amikor véletlenül egy pornográf vagy valamilyen szörnyű
tartalmú oldalra téved? Nem éri eközben nagy sokk?
- Nem feltétlenül. Attól függ, milyen a
családi környezet, illetve, hogy milyen szerepet tölt be otthona média.
Ami nálunk, felnőtteknél a borzalmas brutalitás jele, az sok kiskölyök
számára úgy jelenik meg, mint az egymáshoz való közeledés sok lehetséges
formája közül az egyik. Egy olyan gyerek, akit a passzív
médiafogyasztás eltompít, még csak megítélni sem fogja tudni, amit ott
lát. A tapasztalata azt diktálja neki, hogy ezen a képernyőn mindenféle
dolog megtörténhet.
Hol azt látja, hogy kergeti a róka a
nyulat, hol pedig azt, hogy nevetnek az emberek, amikor Donald kacsa és
Pluto rendre laposra verik egymást - és utána, mintha misem történt
volna, újra felkelnek. A képernyőn izomagyú birkózók verik be egymás
koponyáját ordítozó tömeg előtt, majd pedig azt látja a gyerek, hogy két
ember szeretkezik, vagy például levágják egymás fejét.
A szülők leszoktatták őket a természetes
iszonyodásról. Mert már korán azt tapasztalta a gyerek, hogy nincs
semmi értelme mindezeken elgondolkodnia. Megtanulta, hogy nem
feltétlenül képes megérteni, mi zajlik a képernyőn.
- De mi történik azokkal a gyerekekkel, akik még alig szereztek tapasztalatot a passzív médiával?
- A gyerek agya meg fogja próbálni ezt
az új képet, akármilyen zavaró is az, már meglévőhöz illeszteni, hogy
megértse azt. A benyomásait az emberek közötti kommunikáció egyik
formájaként fogja tárolni. Nagyon fontos, hogy a szülők akkor világosan
elmagyarázzák: ez nem a másokkal való együttélés kívánatos formája. Ha
valaki ezt tenné veled a valóságban, akkor az borzasztóan fájna neked.
- A gyerekeknek tehát nemcsak
olyan feladatokra van szükségük, amelyek a fejlődésüket segítik, hanem
olyan emberekre is, akik vezetik őket.
- Igen, sürgősen olyan példaképekre van
szükségük, akik segítenek nekik abban, hogy ne kerülhessenek bele kétes
közösségekbe és ne állíttassanak megkérdőjelezhető feladatok elé. Akkor
romlik el mindig a dolog, ha a gyerekek nem tudják képességeiket
kibontakoztatni.
Ehhez megint a felnőttek kellenek. A
computeripar csak a keresletet elégíti ki. És amíg lesz elég szülő, aki
nem érti meg, hogy a gyerekeinek olyan szükségletei vannak, melyeket a
reális világban tudnak kielégíteni, addig növekedni fog a kínálat a
digitális médiából. És ha a gyerekek ilyen körülmények között nőnek fel,
akkor a fejlődésükhöz szükséges feladatokat ott fogják keresni.
Érdemes elgondolkodni azon, mi lesz
abból a társadalomból, melynek gyerekei elbúcsúznak a reális világtól.
Melynek eredménye egy olyan agy, optimálisan alkalmazkodott a egy
internetes virtuális világhoz és a számítógépes játékokhoz.
- Ön tudja-e ezt igazolni neurológiailag?
- Már rendelkezésünkre állnak olyan
tanulmányok, melyek bizonyítják: sehol másutt nem tanul az ember olyan
jól kézügyességet, pontosabban szólva ujjtechnikát, mint egy
billentyűzet kezelésekor vagy egy sms írásakor. Ez nyomokat hagy az
agyban. Így az utóbbi tíz évben sokkal nagyobb lett a fiatalok agyának
azon régiója, amely a hüvelykujjat irányítja.
Ott alakultak ki egyre finomabb, sűrűbb
hálózatok, melyek lehetővé teszik számukra a bámulatosan gyors
hüvelykujjmozgásokat. A fiatalok úgy fejlesztik az agyukat, hogy az
optimálisan alkalmazkodjék ezekhez a követelményekhez. Most már csak az a
kérdés, hogy a jövő társadalmában fontos-e az, hogy az ember a
hüvelykujját a lehető leggyorsabban mozgatni tudja. A gyerekek ezt a
kérdést még nem tudják megválaszolni - a felnőttekre vár ez a feladat.
Az interjút fordította: Nemes Gáspár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése